FUNCTIE
Prioriteiten stellen en activiteiten van de dienst plannen om op kwalitatieve wijze te voldoen
aan de opdrachten op het gebied van sociaal-professionele integratie;
De behoeften en uitdagingen van de SPI-dienst analyseren in het licht van de institutionele
en organisatorische context;
Nauw samenwerken met de directeur Sociale Actie en andere verantwoordelijken van de
sociale diensten om een strategische visie voor de afdeling te ontwikkelen.
Leiding geven aan, begeleiden, evalueren en motiveren van de medewerkers van de SPIdienst;
Toezien op de kwalitatieve uitvoering van de activiteiten die onder zijn verantwoordelijkheid
vallen;
Optreden als referentiepersoon voor de medewerkers die onder zijn verantwoordelijkheid
vallen.
Zijn dienst en, indien nodig, het Centrum vertegenwoordigen tijdens verschillende interne
en/of externe vergaderingen;
De kwaliteit van de relaties met externe partners optimaliseren om een constructief
samenwerkingsklimaat te creëren, te ontwikkelen en/of te onderhouden en bij te dragen
aan het imago van het Centrum en de geleverde diensten
Het begrotingsbeheer van de dienst verzorgen;
Toezien op de ontwikkeling van de dienst door de daarvoor benodigde
subsidieaanvragen te beheren en bijdragen aan het opstellen van activiteitenverslagen
en het indienen van bewijsstukken met betrekking tot deze subsidies.
Aangezien het SPI-team klein is, zal de dienstverantwoordelijke ook operationele taken op
zich nemen. Hij kan onder meer begunstigden ontvangen en hen begeleiden bij hun socioprofessionele integratie. In die hoedanigheid moet hij onder meer:
De persoon die hulp vraagt aan het OCMW correcte en kwalitatieve informatie
verstrekken om hem/haar indien nodig aan te bieden;
Zorgen voor een individuele kwalitatieve en rechtvaardige sociale opvolging door actief
te luisteren, het beroepsgeheim te respecteren en rekening te houden met de situatie
van de persoon;
Een socio-professionele balans en/of een competentiebalans opmaken om zijn
behoeften te identificeren, specifieke doelstellingen te definiëren (alfabetisering, basisof kwalificerende opleiding, enz.) en aangepaste oplossingen voor te stellen;
Een geïndividualiseerd project voor sociale integratie (PIIS) uitwerken en opstellen;
Regelmatig individuele evaluaties uitvoeren en een verslag opstellen over de
voortgang van het project.
Psychosociale en materiële ondersteuning bieden: hulp bij het opstellen van cv’s en
sollicitatiebrieven, voorbereiding op sollicitatiegesprekken, zoeken naar werk.
PROFIEL
U beschikt verplicht over een bachelor van maatschappelijke assistent(e);
U hebt ervaring met teammanagement, wat een groot pluspunt is;
U bent vertrouwd met de wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie van
26/05/2002, de organieke wet van de OCMW’s van 08/07/1976 en de wet 02/04/1965
betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor
maatschappelijk welzijn;
U toont een oprechte interesse voor het thema werkgelegenheid;
U bent in staat om de meest gangbare IT-tools te gebruiken;
U hebt goede analytische en samenvattende vaardigheden en goede communicatieve
vaardigheden (mondeling en schriftelijk);
U handelt in overeenstemming met de normen van goed vakmanschap en respecteert de
vertrouwelijkheidsregels die specifiek zijn voor U functie;
U kan luisteren, toont diplomatiek en flexibiliteit en bent oplossingsgericht;
U bent nauwgezet, zelfstandig en dynamisch;
U beheerst het Frans en/of Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk, en bent idealiter
in het bezit van het SELOR-taalcertificaat of bereid om dit te behalen.