FUNCTIE
Zorgen voor de analyse en behandeling van aanvragen voor sociale bijstand, rekening
houdend met het wettelijk kader en de interne richtlijnen;
De persoon die een beroep doet op het OCMW correcte en kwalitatieve informatie
verstrekken om hem/haar indien nodig door te verwijzen;
Zorgen voor een kwalitatieve en rechtvaardige sociale opvolging door actief te luisteren,
het beroepsgeheim te respecteren en rekening te houden met de situatie van de persoon;
Proactief en flexibel zijn in uw werk en in uw persoonlijke ontwikkeling;
Zorgen voor informatie en samenwerking met de verschillende diensten.
De referentiepersoon zijn voor ILA-bewoners en hen bij hun aankomst in het OCMW
informeren over hun rechten en plichten door middel van een eerste volledige anamnese;
Individuele ondersteuning bieden aan ILA-bewoners door middel van hoogwaardige
psychosociale opvang en begeleiding bij hun verschillende stappen, met name op het
gebied van medische follow-up, het zoeken naar huisvesting, asielprocedures,
budgetbegeleiding, voorschotaanvragen, enz., waarbij de vaardigheden en het unieke
karakter van de bewoners worden benadrukt;
Begeleiding van aanvragers van internationale bescherming door middel van
integratieoplossingen, waaronder scholing, taalonderwijs, sociale en culturele activiteiten,
diverse opleidingen, enz.;
Administratieve opvolging van vluchtelingenkandidaten, beheer van aanvragen voor
dringende medische hulp en vorderingen;
Opstellen en opvolgen van Iriscare-rapporten;
Actief deelnemen aan de door FEDASIL georganiseerde inter-ILA-besprekingen en –
vergaderingen, een netwerk van partners onderhouden in verband met de problemen die
zich voordoen, namelijk het RIZIV, het AVIQ, ziekenhuizen en apotheken, enz.
PROFIEL
U beschikt verplicht over een bachelor van maatschappelijke assistent(e);
U hebt aantoonbare ervaring in een vergelijkbare functie;
U bent vertrouwd met de wet betreffende het recht op maatschappelijke integratie van
26/05/2002, de organieke wet van de OCMW’s van 08/07/1976 en de wet 02/04/1965
betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor
maatschappelijk welzijn;
U toont oprechte belangstelling voor de problematiek van asielzoekers en bent gevoelig
voor het thema immigratie;
U bent in staat om de meest gangbare IT-tools te gebruiken;
U hebt goede analytische en samenvattende vaardigheden en goede communicatieve
vaardigheden (mondeling en schriftelijk);
U handelt in overeenstemming met de normen van goed vakmanschap en respecteert de
vertrouwelijkheidsregels die specifiek zijn voor je functie;
U luistert, toont empathie en bent oplossingsgericht;
U bent nauwgezet, autonoom en dynamisch;
U beheerst het Frans en/of Nederlands, zowel mondeling als schriftelijk, en bent idealiter
in het bezit van het SELOR-taalcertificaat of bereid om dit te behalen.